Zilupē dzīvojošs sirmgalvis saņēmis rēķinu no SIA “Latvijas Mobilais telefons” (LMT) par planšetes nomaksu, kaut šo preci nekad nav iegādājies. Izrādās, ka sirmgalvja datus nozagusi ar LMT saistīta persona, noformējot planšetdatora pirkumu 300 eiro vērtībā. Sirmgalvis Vladislavs ar sievu dzīvo Zilupē, Krievijas pierobežā un mūsdienu tehnoloģijas aktīvi neizmanto. Rīgā dzīvojošais Vladislava dēls Ruslans saņem tēvam adresētu LMT rēķinu par nezināmas preces nomaksu. LMT informē, ka nomaksā uz trīs gadiem sirmgalvis Zilupē iegādājies planšetdatoru 300 eiro vērtībā.
Vladislavs ar sievu Zilupē un radinieki Rīgā ir šokēti, jo sirmgalvis nav iesaistījies šādā darījumā.
Zilupes sirmgalvju vedekla Indra stāsta:
«Darba kolēģe man teica, ka arī viņas draugiem ir šāda problēma. Iespējams, nevarēsim pierādīt, ka neesam pirkuši. Konsultējos ar māsu, kura ir juriste, viņa teica, ka tā ir krāpšana, tāpēc palīdzēja vīra tēvam uzrakstīt iesniegumu policijai un LMT, jo citādāk mums tiešām neizdosies kaut ko pierādīt.»
LMT paziņo, ka nozaga darbinieks un iesaka nevērsties policijā
Pēcāk ar sirmgalvja dēlu Ruslanu sazinājies LMT pārstāvis, kurš atvainojies par notikušo un atzinis, ka vainīgs bijis darbinieks, kurš uzņēmumā vairs nestrādā. Paziņots, ka saistības ar sirmgalvi pārtrauktas, un LMT pārstāvis esot ieteicis atsaukt iesniegumu no policijas.
LMT Klientu apkalpošanas dienesta direktors Viktors Locāns atklāj, ka ļaundaris ieguvis sirmgalvja datus, reģistrējot darījumu uz Vladislavu, un piesavinājies planšetdatoru.
Sirmgalvis un radinieki Rīgā negrasās atsaukt policijā iesniegto iesniegumu, uzskata, ka tādējādi piesegs kriminālas darbības uzņēmumā LMT.
“Ja mēs šodien liksimies mierā, rīt viņi nozags kāda cita sirmgalvja datus! Nedrīkst to pieļaut! Nedrīkst valstī notikt tādas lietas! Tādi sirmgalvji kā mēs vienmēr maksājam laikā visus rēķinus. Nedod Dievs, kāds ko šādu tagad apmaksā, jo nespēj pierādīt, ka ir nevainīgs!” sašutis par datu zādzību ir Vladislavs.
Kā dati tika nozagti?
Sirmgalvis stāsta, ka pērn pie viņa vasaras brīvlaikā viesojušies mazbērni, kuru vajadzībām no LMT nomāts interneta rūteris. Mājās pie sirmgalvjiem ieradies LMT pārstāvis, kurš, vienojoties par rūtena nomu, ievācis Vladislava datus.
Līdz ar to cietušais un viņa radinieki spriež par vairākiem veidiem, kā dati nozagti: iespējams, tos piesavinājies darbinieks, kurš ieradies mājās ievākt datus rūtera nomai; tāpat tiek pieļauts, ka darbinieks nogādājis datus kādā no LMT klientu apkalpošanas centriem, kur datubāzē ievadījis kāds cits, saglabājot tos arī sev ļaunprātīgai lietošanai.
“LMT darbinieks mums atzina, ka faktiski ir bijusi datu krāpšana. Lai gan uzņēmums ir to atzinis, mēs gribējām saņemt oficiālu vēstuli par tālāko uzņēmuma rīcību, ka viņi apņemas ierosināt krimināllietu pret negodīgo darbinieku. Runa taču ir ne tikai par Vladislava datiem, bet arī par citu cilvēku datu drošību. Tā vietā viņi mums atsūta vienu vēstuli, kurā informē, ka nav pretenziju pret mums. Varbūt tur ir kaut kāda shēma, kā zagt datus,” sašutusi ir Indra, cietušā vedekla.
LMT: Datus nozaga mūsu sadarbības partneris
LMT Klientu apkalpošanas dienesta direktors Locāns skaidro, ka datus nozadzis “viens no tirgotāju darbiniekiem, kurš kaut kādā veidā ieguvis šos datus. Tas ir viens no veikalu pārdevējiem, bet tas nav LMT veikals. Tas ir viens no partneriem, kas pārdod preces, iekārtas un pakalpojumus.”
Izrādās, tirdzniecības vietas nepieder LMT, tās esot dažnedažādas SIA, kuras strādā zem LMT izkārtnes. Kompānijas pārstāvis neatklāj, kura uzņēmuma darbinieks nozadzis datus.
Interneta tehnoloģiju drošības eksperts Didzis Balodis uzskata, ka darbā ar personu datiem jābūt īpaši piesardzīgiem un jāizvērtē, kurš tos apstrādā:
“Kompānijas uzdevums ir rūpēties par to, lai tiktu atlasīti darbinieki, kuri krāpnieciskas darbības neveic. Tādiem gadījumiem nevajadzētu būt. Jābūt iekšējām kontrolēm, kas spēj identificēt risku pirms kāds ir veicis ļaunprātības.”
Par notikušo ierosināta krimināllieta.