“Vērojot, ar kādām metodēm tiek audzēts valsts budžets, rodas jautājumi par izvēlēto paņēmienu likumību un atbildīgo ierēdņu godaprātu.”
Portālā pietiek.com publicēta šāda vēstule.
“Kaut gan VAS „Latvijas Loto” (turpmāk – LL) mēģina slēpties aiz Valsts mēroga izložu veicēja maskas, lasot „VAS „Latvijas Loto” vispārējais stratēģiskais mērķis, komercdarbības veids un stratēģiskie darbības virzieni un mērķi”, redzam sekojošo:
„VAS „Latvijas Loto” vispārējais stratēģiskais mērķis izriet no Latvijas Republikas likuma „Azartspēļu un izložu likums” (AIL) 63. panta pirmajā daļā kapitālsabiedrībai noteiktās pamatdarbības. VAS „Latvijas Loto” komercdarbības veids, saskaņā ar NACE klasifikatoru, ir azartspēles un derības (92.00).” https://www.latloto.lv/upload/documents/latloto_strategiskie_merki.pdf
Nav arī šaubu, ka LL darbība atbilst AIL 1. pantā definētajiem terminiem:
„1) azartspēle – spēle, kurā fiziskā persona, iemaksājot dalības likmi, var iegūt laimestu, kas pilnīgi vai daļēji ir atkarīgs no veiksmes gadījuma vai apstākļiem, kuri iepriekš nav zināmi. Par azartspēli nav uzskatāma tāda spēle spēļu automātā, kurā vienīgais laimests ir bezmaksas spēle šajā spēļu automātā, kā arī spēle spēļu automātā ar mantiska rakstura laimestu (izņemot laimestu naudā), kura vērtība nav lielāka par 15 euro.
4) bingo – azartspēle, kurā spēlētājam, uzminot nejaušu skaitļu kombināciju no iepriekš noteiktām skaitļu kombinācijām, ir iespēja iegūt laimestu un kurā laimesta lielums ir atkarīgs no izlozētās vai uzminētās skaitļu kombinācijas un iemaksāto likmju kopsummas.”
Ņemot vērā iepriekšējo, LL darbībai būtu jāatbilst arī AIL pārējiem nosacījumiem.
Pirmkārt, 41. pants. Azartspēļu organizēšanas ierobežojumi
(1) Azartspēļu organizētājam ir aizliegts organizēt azartspēles, ja pastāv vismaz viens no šādiem nosacījumiem:
7) kopējā totalizatora, derību un bingo laimestu kopsumma ir mazāka par 50 procentiem no iemaksāto likmju kopsummas, spēļu automāta laimests – mazāks par 80 procentiem no iemaksu kopsummas, veiksmes spēlei pa tālruni – mazāks par 45 procentiem no iemaksāto likmju kopsummas.
Savukārt šo mēs redzam LL mājaslapā publicētajā diagrammāhttps://www.latloto.lv/lv/par-latvijas-loto/: laimestu fonds – 48%.
Otrkārt, šī paša panta (2) Azartspēles nav atļauts organizēt:
7) veikalos, kultūras iestādēs, dzelzceļa stacijās, autoostās, lidostās, ostās, izņemot spēļu zāles, totalizatoru vai derību likmju pieņemšanas vietas, kas izveidotas ar būvkonstrukcijām norobežotās telpās ar atsevišķu ieeju tikai no ārpuses.
Taču SUPERBINGO izlozes un to videoieraksts atlasītu dalībnieku klātbūtnē notiek AS „Rīgas kinostudija” telpās, kas pēc savas būtības ir kultūras iestāde.
Treškārt, šī paša panta (5) Azartspēļu reklāma ir aizliegta ārpus azartspēļu organizēšanas vietām. Azartspēļu organizēšanas vietās atļauts norādīt tikai azartspēļu vietas nosaukumu un azartspēļu organizētāja reģistrētu preču zīmi.
Tas tiek regulāri un ilgstoši pārkāpts:
– Lielākie iegūtie un iegūstamie laimesti tiek publicēti presē un citos plašsaziņas līdzekļos.
– SUPERBINGO izložu videoieraksti tiek rādīti TV3 ar visām izložu reklāmām, iegūtajiem naudas un mantu laimestiem un pamudinājumiem uz piedalīšanos nākamajās izlozēs ar iegūstamajiem jaunajiem laimestiem. Izlozes tiek rādītas arī LTV1 raidlaikos, tajās tiek sīki paskaidrots, kā piedalīties loterijās, nosauktas laimējamās summas, likmju pieņemšanu un nākamo izložu laiki.
Daži no nesenajiem reklamēšanās gadījumiem televīzijā: 14.01.2018. TV raidījuma „Nekā personīga” reklāmas pauzē, 18.; 20.;22. un 25. janvāra raidījuma „Bez tabu” reklāmas pauzēs – SUPERBINGO reklāma.
– LL reklāmas tiek izvietotas arī sabiedriskā transporta pieturvietās.
Ceturtkārt, netiek respektētas arī Rīgas domes nostādnes par spēļu zāļu likvidēšanu Rīgas vēsturiskajā centrā. Meistaru ielā 19/21, kas ir LL mītnes vieta un atrodas pašā Rīgas sirdī, pieņem spēļu likmes un papildspēļu komplektus, pārdod spēļu kuponus, izmaksā un noformē laimestus.
Visās LL reklāmās tiek runāts tikai par laimestu apmēriem, kuri tiek regulāri celti un vairoti, un vienīgais, kas ir jādara, lai to iegūtu – ir tikai jāpiedalās! Tas nepārprotami norāda uz LL centieniem neatgriezeniski iesaistīt savās spēlītēs arvien vairāk dalībnieku, bet tas pilnībā ir pretrunā ar pašu deklarēto sociāli atbildīgo darbību un ētikas kodeksu.
Piektkārt, situācija Finanšu ministrijā (turpmāk – FM) ir izveidota galēji absurda, jo gan LL, gan Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija (turpmāk – IAUI) atrodas tiešā FM pakļautībā, kura ar nodokļiem no pašas organizēto azartspēļu laimestiem veido Valsts pamatbudžetu. Tas ir nožēlojami, ka valsts tā vietā, lai pacenstos stimulēt uzņēmējdarbību, nolemj atņemt ievērojamu daļu no to nedaudzo laimētāju ieguvuma, kurš, iespējams, ir sarūpēts par pēdējo naudiņu.
Kāds ir valsts ieguvums pie 9 miljardu budžeta no papildus 50 000? Taču tā ir 1/3 no laimesta, ko laimējis viens spēlētājs!!! Kur šeit ir samērības princips un godaprāts? Atceramies priekšlikumu par budžeta lāpīšanu ar nesamērīgi augsto algu apgriešanu ministriem, deputātiem un Valsts uzņēmumu vadītājiem, uz ko sekoja valsts amatpersonu demagoģija – tur budžeta līmenī neko iegūt nevar! Bet, atņemot 1/3 tam „nelaimīgajam”, ieguvums tiek saskatīts! Izpratnei, lūdzu Valsts kanceleju (turpmāk – VK) izteikt aicinājumu visiem, kas atbalstīja vai pozitīvi balsoja par IIN jauno normu – par nodokli no laimestiem: „ Lai glābtu Valsts budžetu, katrs atsakāties no ⅓ no saviem ienākumiem,!”.
Cik ir zināmu tādu cilvēku, kuri sava labklājības līmeņa nelikumīgo izaugsmi centušies pamatot ar neesošu laimestu loterijā, kas tiek nosaukts kā pamatojums jaunā nodokļa ieviešanai? Šajā valstī ir pietiekami daudz represīvo iestāžu un spēlētāju reģistru, lai ar šiem dažiem nodarbotos, ja tādi vispār ir. LL ir garantēti pelnoša sabiedrība, kura katru gadu valsts budžetā iemaksā vairākus miljonus € un kuras padomes priekšsēdētaja „nopelna” 100 000 € gadā. Valsts pamatbudžeta būvēšana uz ieņēmumiem no azartspēlēm, t.sk., arī no pašas organizētām, velk uz to, ka tā drīz varētu pārņemt arī ar cigarešu un alkohola ražošanu, organizēt prostitūciju un izplatīt narkotikas…
Sestkārt, lai pamatbudžets sekmīgi pildītos azartspēļu daļā, tās tiek nelikumīgi reklamētas, taču pamatbudžeta lielu daļu aizņem arī soda naudas. Kas tiek darīts, lai sekmīgi izpildītu šīs sadaļas? Par taisnos ceļu posmos krūmos ar radariem tupošiem ceļu policistiem katrs ir pārliecinājies, fotoradaru ieviešanas nepieciešamības sākumposmu arī izbaudījām, tagad policijas netrafaretās automašīnas un, protams, svēta lieta – soda naudu apmēru regulāra paaugstināšana. Vai tā? https://likumi.lv/ta/id/295569-par-valsts-budzetu-2018-gadam
Par valsts pamatbudžeta plāna neizpildi atbildīgajiem prēmijas, protams, nespīd, taču, lai tās nezaudētu, kā tiek „nodrošināta” vēl citu soda naudu sadaļu plāna izpilde, piemēram, VID lauciņā?
Tā kā FM ienākumi ar nelieliem izņēmumiem ir tikai soda naudas, lūdzu VK sekmēt iespējamās maksimālās soda naudas piemērošanu tās atbildīgajiem darbiniekiem par azartspēļu organizēšanas likumības pārkāpumiem. Tas pie viena sekmētu arī uzliktā budžeta ieņēmumu plāna izpildi.
Septītkārt, izskatās, ka, atkarībā no pārliecināšanas spējām un aktivitātēm pareizajā partijā pamēģināt vadīt valsti iespējams jebkuram. Taču šādi iegūtie valdnieki-lokomotīves, slavējot sevi par veiksmīgāko nodokļu reformu un labāko budžetu, turpina drošsirdīgi apmierināt savas personīgās ambīcijas, neredzot ne ceļu, ne ceļa rādītājus, velk valsti no viena grāvja uz citu, un finālā iegūst valsts attīstības neprognozējamību, kas nepārprotami negatīvi ietekmē iedzīvotāju labklājību.
Ņemot vērā iepriekš izklāstīto un pamatojoties uz AIL „87. pantu. Azartspēļu organizēšanas licences un izložu organizēšanas licences anulēšana
(1) Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijai ir tiesības anulēt azartspēļu organizēšanas licenci vai izložu organizēšanas licenci, ja pastāv vismaz viens no šādiem nosacījumiem:
7) azartspēļu vai izložu organizētājs regulāri neievēro azartspēles un izlozes regulējošo likumu un citu normatīvo aktu prasības”,
lūdzu IAUI anulēt LL izsniegtās azartspēļu un izložu organizēšanas licences.
Ņemot vērā likumos nostiprināto, ka par iestādes darbību ir atbildīgs tās vadītājs, un pie sienas nostiprināto, ka „Viens likums un viena taisnība visiem”, šeit aprakstītais attiecināms uz FM un tās vadību. Tamdēļ bez jau iepriekš šajā iesniegumā izteiktajiem lūgumiem Valsts kancelejai, lūdzu:
– izvērtēt IAUI statusu FM struktūrā un iepriekšējās un sekojošās darbības šajā vēstulē minēto faktu sakarībā;
– izvērtēt finanšu ministres Danas Reiznieces-Ozolas atbildību par ministrijā notiekošo vēstulē minēto faktu sakarā un ieteikt Ministru prezidentam aicināt finanšu ministri demisionēt.”