Visā pasaulē atļauta narkotika
Populārā literatūra cilvēkiem māca, ka ātrās ēdināšanas iestādes ir sliktas, jo to gatavotajos ēdienos ir daudz sāls, tauku un cukura. Patiesībā smadzenēs vienkārši nav tādu mehānismu, kuru dēļ varētu rasties atkarība no taukiem un sāls, toties cukurs smadzeņu centros darbojas ar tādu pašu efektu kā smagās narkotikas. Turklāt smadzeņu atalgojuma sistēma ir veidota tā, ka attīstoties vienai atkarībai cilvēks meklēs nākamo, kas izraisa tos pašus bioķīmiskos procesus. Secinājums: cilvēkiem, kuriem kopš bērnības ir nosliece uz saldumiem, vēlāk ir ar noslieci uz alkoholismu un narkomāniju.
Bieži vien mūsdienās saldinātie dzērieni tiek reklamēti kā veselīgi. Cukurs tiem izmantots, lai karamelizētu un pat krāsotu pārtiku, piemēram gaļai. Tāpēc pusgadsimta laikā fruktozes patēriņš ir pieaudzis piecas reizes. Pie produktiem, kas izraisa aptaukošanos, pirmās divas vietas ieņem frī kartupeļi un čipsi, bet pie dzērieniem limonāde, sulas un gāzētie dzērieni.
Ja aplūkojam ASV karti, tad redzama kolerācija starp aptaukošanās līmeņiem dažādās valstīs.
Ja aplūko diabēta izplatību pasaulē, lielākās problēmas ir Ziemeļamerikā, Saūda Arābijā, Kuveitā, Apvienotajos Arābu Emirātos un Malaizijā. Lielu lomu slimības izplatībā spēlē klimats un kultūra: no vienas puses, karstums, no otras alkohola aizliegums. Atbilstoši visi dzer aukstu, saldu limonādi, nevis alkoholu.
Narkomānija – tirdzniecības motors
No kurienes mūsdienu cilvēks iegūst cukuru? Aptuveni trešdaļa pasaules iedzīvotāju dzer saldinātos dzērienus, ēd desertus, un aptuveni puse no cukura slēpjas pārtikā, kas nemaz nav salda – mērcēs, maizē, makaronos un rūpnieciski ražotā pārtikā. Daudzi uzņēmi uz pārtikas marķējumiem neraksta patiesos cukura daudzumus, aizbildinādamies ar unikālu recepti, ko nevēlas atklāt “konkurentiem”. 80% no produktiem, kas nopērkami lielveikalos ir cukuroti. Cukurs vienlaikus ir gan komercija, gan dzinējspēks, jo tā narkotiskā iedarbība mums liek pirkt un ēst to vairāk. Pēdējo 30 gadu laikā gaļas un piena patēriņš ir samazinājies, bet pusfabrikātu un saldumu patēriņš pieaudzis. Neskatoties uz krīzi, kas piemeklēja pasauli 2008. gadā, dažu uzņēmumu akcijas un ienākumi ir tikai auguši. Tie ir “McDonalds”, “Coca-cola” un “Pepsi”. Tāpēc, ka šiem uzņēmumiem pieder veiksmes formula – cukurs. Un cilvēki ir bezpalīdzīgi, jo gluži vienkārši nedomā par to, ka šīs kompānijas manipulē.