Hendlings (no angļu val. handling) ir metode, kas māca, kā pareizi turēt un darboties ar mazuli. Tas ir pašu vecāku roku darbs un pieskārieni savam bērnam jau no pirmajām dzīvības dienām. Pareizi mazuli turot, ceļot, mierinot un nesot uz rokām, var palīdzēt viņam apjaust un sakārtot savu ķermeni, ilgtermiņā nodrošinot simetrisku un pilnvērtīgu attīstību.
Bērnam nav izpratnes par savu ķermeni, tāpēc svarīga aprūpe, attiecības ar vecāku rokām dodot informāciju, dziļu saskarsmes intimitāti. Bērns nolasa aprūpētāja rokas.
Katra jaunā māmiņa ir dzirdējusi vārdu tonuss. Lai tādi neveidotos, svarīgi ir pareizi mazuli satvert, nēsāt, pārvietot, saģērbt.
Mazuļa hendlings ir lieliska metode, lai bērniņam mazinātu tā saucamo tonusu jeb muskulatūras sasprindzinājumu un palīdzētu bērniņa kreisajai un labajai ķermeņa pusei attīstīties vienmērīgi. Tāpēc māmiņai un tētim būtu vērtīgi apgūt mazuļa tveršanas paņēmienus, lai veicinātu, nevis bremzētu bērniņa attīstību.
Ar pareizu mazuļa turēšanu, celšanu un nolikšanu, ģērbšanu un nešanu, mēs palīdzam bērnam iepazīt savu ķermeni un iesaistīties kustībās.
Hendlings dod iespēju sekmēt bērna kustību attīstību dabīgā veidā. Tā pamatprincips ir ķermeņa sakārtošana uz viduslīniju. Kustībām jānotiek lēnām un iesaistot bērnu darbībā. Pareizi ar mazuli strādājot, viņš izjutīs savas kustības, iepazīs savu ķermeni un ar laiku sāks aktīvi līdzdarboties.
Galvenais, kas būtu jāievēro:
- Simetrija – nedrīkst pieļaut, ka viena ķermeņa puse ir aktīvāka par otru;
- Biežs un ilgstošs acu kontakts ar bērnu;
- Lēnas, vienmērīgas kustības;
- Aktīvi iesaistīt kustību veikšanā.
Ievērojot šos vienkāršos pamatprincipus, tiek ieliktas pamatiemaņas bērna brīvai un līdzsvarotai fiziskai, kā arī garīgai attīstībai!
Pareizi darbojoties ar mazuli, Tu viņu ievirzi pareizā kustību veikšanā, tādejādi palīdzot normalizēt muskuļu tonusu.
Kad bērns tiek nēsāts uz rokām, viņš iepazīst apkārtējo pasauli, un kas ir svarīgi – dara to no pieaugušā cilvēka auguma augstuma. Nēsājot un mainot bērna ķermeņa pozīcijas, jūs pastāvīgi sniedzat savam mazulim ķermeņa impulsus, kas sensori (jūtīgi) un motoriski (ar kustību) iedarbojas uz pozas, stājas un kustības izjūtu. Bērna ķermeņa pozas maiņa nākotnē labvēlīgi ietekmēs bērna līdzsvara attīstību.
Ikdienas hendlings
Celšana un nolikšana – bērnu paceļ un noliek caur sānu stāvokli. Tas palīdz bērnam sakārtoties uz viduslīniju. Lai veicinātu simetriju celšanu un nolikšanu jāveic pamīšus caur vienu un otru sānu. Veļot bērnu, jāskatās, vai tiek aktivizētas abas ķermeņa puses. Nedrīkst pieļaut, ka viena ķermeņa puse bērniņam ir aktīvāka, nekā otra. Tāpēc, mainot autiņbiksītes vai ģērbjot zīdaini, jāpievērš uzmanība, vai abas zīdaiņa ķermeņa puses aktivizētas vienādi.
Pozicionēšana gultā – matracis nedrīkst būt pa mīkstu vai pa cietu, zem galvas liek tikai autiņu. Bērnu gultā var likt uz vieniem vai otriem sāniem, kā arī uz vēdera. Lai stabilizētu sānu pozīciju aiz muguras var nolikt sarullētu sedziņu.
Bērna ģērbšana – ģērbjot izmanto velšanas kustības, tādejādi veicinot bērna ķermeņa sajūtu. Darbojoties ar bērnu jāļauj viņam izjust katru kustību, tāpēc kustībām jābūt lēnām un konkrētām. Nevajadzētu raut bērnu aiz pēdām un plaukstām, jo tas veicina tonusa paaugstināšanos. Maziem bērniem ļoti nepatīk, ja apģērbs tiek vilkts pāri galvai. Hendlings māca, ka krekliņš pāri galvai jāuzvelk no aizmugures uz priekšu, lai neskartu mazuļa sejiņu. Drēbes nedrīkst ierobežot bērna kustības! Ģērbjot bērnu ir jāpiedāvā divi piem. krekliņi un jāļauj bērnam izvēlēties, kuru viņš vēlas vilkt. Bērns izdarīs izvēli. Jāsagaida atbildes reakcija. Jo ilgāku laiku pavadīsiet kopā ar bērnu ģērbjoties, jo mazāk ikdienā viņš prasīs Jūsu uzmanību.
Nēsāšana – mazuli var nēsāt dažādos veidos. Bērna stāvoklim jābūt simetriskam, jāsniedz drošības sajūta un stabilitāte, kā arī kustību brīvība.
Vingrošana- zīdainim nepieciešama, lai viņš mācītos just savu ķermeni, līdzsvarotu muskuļu tonusu, novērstu ķermeņa asimetriju un apgūtu daudzveidīgas kustības. Pierādīts, ka bērni, kuri pirmajā dzīves gadā vingro, jūtas drošāk, labāk orientējas telpā un izjūt kustību prieku.
Avots: http://ars-med.lv