Nesen vairākos bērniem domātos Youtube kanālos atrastas animācijas īsfilmas, kas satur seksuāla un vardarbīga rakstura ainas, ziņo The Sun.
Rūpīgāk aplūkojot savdabīgās bērniem domātās animācijas īsfilmas, The Sun žurnālisti secināja, ka to saturs vairāk būtu piemērots pieaugušo auditorijai. Izmantojot bērnu iemīļotos Disneja multfilmu personāžus, īsfilmās izspēlēti dažādi scenāriji, piemēram, vairākās multfilmās Mikijpeles draudzene Minnija ir redzama pa pusei kaila. Kādā citā Minnija dejo striptīzu bārā par prieku Mikijam.
Kā liecina anotācijas zem šīm multfilmām, to autors ir mākslīgā intelekta (AI) programma. Atšķirībā no citām programmām ar līdzīgām opcijām, AI ( Artificial intelect) programma var radīt saturu bez cilvēka palīdzības. Viss, kas tai nepieciešams, ir galvenie atslēgas vārdi un tēli, kam ir jābūt ietvertam saturā.
Multfilmas veidotas tā, lai tās piesaistītu bērnu uzmanību, bet arī, lai nonāktu to Youtube kanālu izvēlnēs, kurus visbiežāk skatās bērni. Tādā veidā tiek panākts, ka multfilmas, tiek iekļautas apmeklētāko bērnu kanālu sarakstā, un skatītāko video topa virsotnēs.
Pašreiz mākslīgā intelekta radītās multfilmas Youtube kanālā ir paspējuši noskatīties aptuveni 1,2 miljoni bērnu visā pasaulē. Katra multfilma ir vidēji desmit minūtes gara. Kā min The Sun, šādas multfilmas reklāmdevēji izmanto kā platformu savām reklāmām, lai pelnītu naudu.
Bērnu drošības internetā eksperte, Londonas Ekonomikas Universitātes sociālās psiholoģijas profesore Sonja Livingstone intervijā medijiem sacīja, ka zināmā mērā Youtube ar savu “klikšķu politiku” ir motivējis šādus reklāmdevējus pelnīt naudu, pārdodot bērniem seksuāla un vardarbīga rakstura saturu. “Youtube uzņēmējdarbības modelis ir balstīts uz pelnīšanu ar klikšķiem, tāpēc nav brīnums, ka kāds ir radījis bērnu auditorijai domātu saturu, kas vairāk piemērots pieaugušajiem, lai nopelnītu,” uzsver Livingastone.
Šāda satura ražošana un piedāvāšana bērnu auditorijai ir finansiāli izdevīga ne tikai pašiem reklāmdevējiem, bet zināmā mērā arī Youtube, kas saņem procentus no katra video skatījuma peļņas. “Pētījumi parāda, ka bērnus ne tikai ietekmē, bet arī piesaista ainas, kas satur vardarbīga un seksuāla rakstura darbības, un liela daļa no šāda tipa satura ir brīvi pieejams Youtube,” min Livingstone.
Protams, ne visi reklāmdevēji izmanto mākslīgā intelekta programmas, lai radītu šāda tipa multfilmas gados jaunākajai Youtube auditorijai – populārais bērnu multiplikācijas seriāls “Cūciņa Peppa”, kas ir pieejams arī latviešu valodā, satur daudz vardarbīga un pat sadistiska rakstura ainas. Piemēram, vienā sērijā Cūciņa Peppa redzama dentista kabinetā, raudot un kliedzot no sāpēm, kāmēr zobārsts labo viņai zobus. Kādā citā sērijā Peppa uzbrūk savam tēvam un cenšas viņu saraut gabalos.
Neskatoties uz to, ka daudzi vecāki ir iesnieguši sūdzības, šādas multfilmas vēl aizvien ir brīvi pieejamas Youtube, kur tās var noskatīties jebkurš, neatkarīgi no vecuma.