Jūnija sākumā tika izziņotas nepatīkamas izmaiņas ceļu satiksmes noteikumos – ja inspektors uzskatīs, ka esi bīstams sev un apkārtējiem, viņš turpmāk drīkstēs tevi vienkārši un skarbi “noņemt no trases” – liegt tiesības kustību turpināt un noņemt numura zīmes. Tā kā sabiedrībā šī tēma ir ļoti aktuāla, “Latvijas avīze” izklāsta detaļas.
Kas veiks pārbaudes?
Pārbaudes veikšanai būs nepieciešami divi inspektori – ceļu policists, kuram ir likumīgas tiesības auto apturēt. Un Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) atestēts tehniskās kontroles inspektors.
Vai piekasīsies sīkumiem?
CSDD direktors Andris Lukstiņš apgalvo, ka ne, piemēram, sola nepiekasīties par “pretšļakatu ierīcēm” un nodilušu bremzes pedāļa uzliku.
Oskars Irbītis, tieslietu eksperts: “Jaunie noteikumi par automobiļu tehniskā stāvokļa kontroli uz ceļiem ir ļoti apsveicami – līdzīgi ir tiesīgi rīkoties policisti daudzās Eiropas valstīs – bīstamie transportlīdzekļi no ceļa ir jānovāc. Tas ir vēl viens mehānisms, kā disciplinēt auto vadītājus/īpašniekus un likt uzturēt savus braucamrīkus normālā stāvoklī, nevis tikai reizi gadā savest auto līdz minimālajam tehniskajam stāvoklim uz tehnisko apskati, kuru arī iziet tikai ar otro vai trešo reizi. Riepām ir jābūt atbilstošām, kreisie tūningi ir jāizbeidz! Un nav ko kaukt par slikto ekonomisko situāciju un nabadzīgo tautu – bīstamie “šroti” uz ceļa nedrīkst būt! Jākontrolē, protams, tikai tās lietas, kas reāli apdraud pārējos. Beidzot tautai ir jāsaprot, ka ne jau tikai autovadītājs riskē ar savu dzīvību un veselību, braucot ar neatbilstoša tehniskā stāvokļa auto (piemēram, plikām riepām), bet nopietni apdraud pārējos satiksmes dalībniekus. Katrs, kurš iebilst pret to, ka uz ceļa ir jābūt tikai transportlīdzekļiem atbilstošā tehniskā stāvoklī un komplektācijā, vienkārši neapzinās iespējamās sekas.”
Vai uzlīmes noņemšana par 2. kategorijas pārkāpumiem nav par bargu?
Arhitekts Aivars Zavadskis: “Bet visi tie sīkumi taču ir svarīgi. Nu kā var braukt bez avārijas trīsstūra?! Paradokss – ikgadējā tehniskajā apskatē tagad to nepārbauda! Ne trīsstūri, ne ugunsdzēšamo aparātu, ne aptieciņu. Patiesībā visu šito jau vajadzētu regulāri pārbaudīt, bet neticu, ka tas notiks. Nav jau to inspektoru tik daudz. Un visi esošie gandrīz seksuāli orientēti uz ātruma pārkāpumiem.
Šķietami sīkie grēciņi netiek fiksēti, uz ielām un ceļiem patiesībā ir bardaks. Redzu to katru dienu, jo pārvietojos gan ar auto, gan velo. Jāsaka, ar velo visu jezgu redz vēl krasāk – nav tādi ātrumi un ir laiks papētīt. Kopumā jaunajos noteikumos nekāda revolūcija nav izdarīta, neredzu pamatu panikai un vēl jo vairāk vētrai ūdens glāzē.”
«
No Transportlīdzekļu valsts tehniskās apskates un tehniskās kontroles uz ceļa noteikumiem”, ko Ministru kabinets akceptējis 30. maijā:
»
Kad var noņemt TA uzlīmi un numurzīmi
Tehniskajā apskatē vai tehniskajā kontrolē uz ceļa inspektors var piešķirt kādu no šādiem vērtējumiem:
1) sīks trūkums vai bojājums, kas būtiski neietekmē transportlīdzekļa drošību vai ietekmi uz vidi, un citas sīkas neatbilstības (1. vērtējums);
2) būtisks trūkums vai bojājums, kas var ietekmēt transportlīdzekļa drošību vai pasliktināt ietekmi uz vidi vai apdraudēt pārējos satiksmes dalībniekus, vai citas nozīmīgākas neatbilstības (2. vērtējums);
3) bīstams trūkums vai bojājums ir iemesls, lai aizliegtu transportlīdzekli izmantot uz koplietošanas ceļiem, jo tas tieši un tūlītēji apdraud ceļu satiksmes drošību vai ietekmē vidi (3. vērtējums).
Ja transportlīdzeklim tehniskajā kontrolē uz ceļa konstatē trūkumus vai bojājumus:
– Ja Latvijā reģistrētam transportlīdzeklim piešķir 2. vērtējumu, tiek anulēta esošā atļauja piedalīties ceļu satiksmē, noņemta tehniskās apskates uzlīme un dota pagaidu atļauja. Netiek pagarināts termiņš esošai pagaidu atļaujai. Jādodas uz atkārtotu apskati tehniskās apskates stacijā.
– Ja transportlīdzeklim piešķir 3. vērtējumu, tā tālākā piedalīšanās ceļu satiksmē ir aizliegta. Šādā gadījumā inspektors anulē atļauju vai pagaidu atļauju piedalīties ceļu satiksmē (Latvijā reģistrētam transportlīdzeklim), noņem tehniskās apskates uzlīmi (Latvijā reģistrētam transportlīdzeklim), aiztur (noņem) transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes un par to izdara attiecīgu ierakstu tehniskās kontroles uz ceļa protokolā.
– Būtiski vai bīstami trūkumi, kas tiek konstatēti, veicot sākotnējo vai detalizēto pārbaudi, jānovērš pirms transportlīdzekļa turpmākas izmantošanas uz koplietošanas ceļiem. Ja tos nav tehniski iespējams novērst uz vietas, transportlīdzekļa vadītājs, izmantojot evakuatoru vai velkot cietā sakabē, nogādā transportlīdzekli tuvākajā stāvvietā vai remontvietā.
– Aizturētās transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes ne vēlāk kā līdz nākamās darbdienas beigām nogādā tuvākajā CSDD nodaļā vai tehniskās apskates stacijā. Lai saņemtu atpakaļ numura zīmes, transportlīdzeklim novērš konstatētos trūkumus un uzrāda to tehniskās apskates stacijā.
Avots: nozagts.com