Bērnu audzināšanā nav absolūtu lēmumu. Katram bērnam ir savs raksturs un mammām ir jābūt radošām, pārliecinot viņu, ka jādara tā, kā mamma saka.
Lai paaugstinātu efektivitāti saziņā ar saviem bērniem, piedāvājam pielietot vienkāršus paņēmienus, kurus savā praksē pārbaudījusi Sjū Bīvere, praktizējoša NLP meistare, sistēmas “Laimīgi bērni – laimīgi jūs” autore.
Pārvērtiet “Nedari tā” par “Dari tā”
Neskrien prom! Nekod! – sakām mēs, bet bērns turpina darīt to, ko darījis. Piedāvājiet bērnam tādu darbības variantu, kas der jums.
PIEMĒRS:
Neķeksē cepumus no kārbas! – Paņem ābolu vai palīdzi, lūdzu, man saklāt galdu un mēs kopā padzersim tēju ar cepumiem.
Nerunā ar pilnu muti! – Saki, kad būsi visu sakošļājis. Tad es varēšu saprast, ko tu man vēlies pateikt.
Dažos gadījumos var mest bērnam izaicinājumu “Pierādi, ka man nav taisnība” – “Saderam, ka es apģērbšos ātrāk par tevi”.
Pārvērsiet “Izbeidz” par “Turpini”
Izmantojiet šo tehniku, ja jums nenāk prātā nekāda alternatīva bērna darbībām.
PIEMĒRS:
Izbeidz kost! – Tev niez zobiņi? Gribi kost? Lūk, tev burkāns, kod tajā! Izbeidz zīmēt uz sienām! – Lūk, tev papīra lapa, zīmē uz tās.
Piedāvājiet izvēli, kura darbosies
Ir tādi brīži, kad esat pārliecināti, ka bērns noteikti pateiks “nē”? Piedāvājot izvēli, jūs dodat viņam piedalīšanās sajūtu un sapratni par to, ka viņa vēlmes un vajadzības tiek cienītas un ievērotas.
PIEMĒRS:
Jāģērbjas. – Tu šodien pats(i) izvēlēsies, ko vilkt mugurā, vai man tev palīdzēt?
Laiks pusdienot. Sēdies pie galda. – Tu šodien sēdēsi blakus man vai tētim?
Laiks doties gulēt. – Kādu pasaciņu lasīsim pirms miedziņa – par Sarkangalvīti vai Trīs sivēntiņiem?
Saņemiet piekrišanu
Ikdienas rutīnu, tādu kā trauku mazgāšana, gājiens uz veikalu utt. daudz vieglāk ir izpildīt, ja koncentrējas uz šo darbību pozitīvajiem rezultātiem. Trauku mazgāšana padara mūsu virtuvi tīru un kārtīgu, pēc gājiena uz veikalu mājās parādās ēdiens. Tāpat ir arī ar bērniem – ja bērns sapratīs, ko viņam dos konkrētā darbība, viņš to paveiks ar lielu interesi.
PIEMĒRS:
Savāc mantas. – Savāc rotaļlietas no grīdas, un mēs varēsim kopā padejot.
Izmācies! – Ja ātri tiksi galā ar mācībām, varēsi ar draugiem doties laukā un izbraukt ar riteni / iet ēst saldējumu / aiziesim uz kino utt.
Nolaidieties līdz viņa līmenim
Situācijās, kas bērns jūs ignorē, nolaidieties līdz viņa līmenim – tā, lai jūsu sejas būtu vienā līmenī, pietupieties vai paņemat bērnu klēpī. Tā jūs parādīsiet bērnam, ka esat gatavs ieiet viņa pasaulē.
PIEMĒRS:
Bērns sēž pie galda, bet neēd un spēlējas ar ēdienu. Jūs gatavojat vakariņas, ik pa brīdim atgādinot, ka jāsēž taisni, jāēd ar karoti / dakšiņu utt. Bērns jūs ignorē. Apsēžoties blakus, jūs saprotat, ka viņš ir iegrimis savā spēlē un iespējams, pat nedzird, ko jūs sakāt. Apsēžaties blakus, ieskatieties bērnam acīs un paskaidrojiet, ka jāēd ar karoti.
Pabīdieties
Ja jūs atrodaties kādam tuvu blakus, ar seju pret otru cilvēku, to var traktēt kā ciešu saikni vai arī kā konfrontāciju. Savukārt, ja esat ar sānu pie sāna, tad situācija tiek interpretēta kā vienlīdzīgas attiecības. Ja jūtat, ka situācija ar bērnu kļūst konfrontējoša, ieņemiet “sānu pie sāna” pozīciju, saraujot acu kontaktu.
Piebiedrojieties viņa darbībām
Bērns ir iegrimis savā darbā, bet jums viņam kaut kas jāsaka. Nolaižaties līdz viņa līmenis un pabīdieties, izrādiet interesi par to, ko bērns dara. Izjūtiet situāciju, nokomentējiet, iesaistieties viņa darbībā. Tādas regulāras “pieslēgšanās” ir brīnišķīgs paņēmiens, lai attīstītu jūsu attiecības.
PIEMĒRS:
Jūs saucat bērnu vakariņās. Viņš jūs ignorē, atkārtojot “Tūlīt”. Paskatieties, ar ko ir aizņemts jūsu dēls vai meita, palīdziet viņiem pabeigt iesākto. Vai tā būtu lelles gulēt likšana, vai mašīnu novietošana garāžā.
Izmēģinot šo metodi praksē, jūs iemācīsieties visu lietot kompleksi. To pielietojot, esat secīgi un neaizmirstiet darbību nostiprināt ar vārdiem.
PIEMĒRI:
“Zupu ēd lūk tā…” un liekat karoti sev mutē. “Runā ar mani normālā tonī” – arī jūs izrunājiet šos vārdus “normālā”, nevis paaugstinātā tonī.
Noteikti slavējiet savus bērnus. Bet dariet to efektīvi. Ne vienkārši “Malacis!”. Atzīmējiet, kādas bērna darbības vainagojās ar labiem rezultātiem un kādas īpašības tika piesaistītas. Bērns ir savācis savas rotaļlietas? Sakiet: Cik sakopta istaba (rezultāts). Tu esi salicis visas savas mantiņas (darbība). Malacītis! (īpašība). Tikai tādā secībā mazulis sapratīs, ka viņu paslavējuši.