24. maijā Kongresu namā noritēja jaunās Rīgas domes programmas prezentācija – šī programma paredz finansiālo atbalstu tiem dzīvokļu īpašniekiem, kuri ir nolēmuši tuvāko četru gadu laikā veikt remontu vai renovāciju savā daudzdzīvokļu mājā. Ir zināms, kas var pretendēt uz 50% līdzfinansējumu no galvaspilsētas pašvaldības, kā un kādiem mērķiem to saņemt.
Rīgas mikrorajonos vairāk nekā 6000 namos patlaban dzīvo vismaz 65% no kopējā pilsētas iedzīvotāju skaita. Vairums mikrorajonu un to ēku jau ir sasnieguši vai drīzumā sasniegs 35-50 gadu “kalpošanas” termiņu. Ilgus gadus par šīm mājām, kuras faktiski ir rīdzinieku īpašums, neviens nav rūpējies. Tāpēc Rīgas dzīvojamā fonda tehniskais stāvoklis nav no tiem labākajiem.
Pirmo reizi kopš valsts neatkarības atgūšanas Rīgas dome ir sniegusi palīdzīgu roku daudzdzīvokļu māju iedzīvotājiem un ir gatava viņus motivēt ar divu instrumentu palīdzību:
- Pirmais – līdzfinansējums no pašvaldības puses 50% apmērā, ja tiek veikts remonts vai renovācija – vienalga, vai tā ir tikai pastkastīšu nomaiņa vai nopietna fasādes siltināšana. Tas ir, ja mājai ir uzkrājumi remontdarbiem 14 000 eiro apmērā, Rīgas dome piešķirs vēl 14 000. Šo piedāvājumu māja var izmantot ar noteikumu, ja tuvāko četru gadu laikā tiks izveidota dzīvokļu īpašnieku biedrība.
- Otrais – ja māja nav gatava ieguldīt līdzekļus renovācijai vai remontam tūlīt, bet izveido iedzīvotāju biedrību, tad dzīvokļa īpašnieki var saņemt 90% atlaidi Nekustamā īpašuma nodoklim (tikai dzīvojamam fondam!). Tas nozīmē, ja biedrība tiek izveidota tagad, tad nodokļa atlaidi māja saņems par 2018. un 2019. gadu.
Vienīgā prasība mājām, kuras vēlas saņemt atbalstu – nepieciešams izveidot biedrību un pārņemt māju no Rīgas domes Īpašuma departamenta bilances.
Šīs prasības neuzliek iedzīvotājiem nekādus papildu pienākumus, bet ir nepieciešamas tāpēc, lai juridiski sakārtotu situāciju, kas ir radusies 90-tajos gados, kad dzīvokļi tika nodoti privatizācijai, bet mājas faktiski palika kā pašvaldības īpašums, kaut gan patiesībā tas ir dzīvokļu īpašnieku kopīpašums.
Šī juridiskā haosa dēļ iedzīvotāji vēl aizvien nespēj samierināties ar domu, ka māja, kurā viņi dzīvo, ir viņu īpašums. Un atbildība par mājā notiekošo, tostarp arī par mājas tehnisko stāvokli un tās labiekārtošanu, ir jāuzņemas viņiem. Namu apsaimniekotājs ir tikai starpnieks dažādiem uzņēmumiem, kuri palīdz iedzīvotājiem pārvaldīt māju, uzturēt to kārtībā, palīdz norēķināties par komunālajiem pakalpojumiem, organizēt remontdarbus, u.tml.
Svarīgi! Finansējumu no Rīgas pašvaldības var saņemt jebkura dzīvokļu īpašnieku biedrība, neatkarīgi no tā, kas māju apsaimnieko – RNP, kooperatīvs, privāts apsaimniekotājs vai paši iedzīvotāji.
Ja iedzīvotāji izveidot biedrību, tad tas nenozīmē, ka viņiem ir jāatsakās no esošā pārvaldnieka (ja viņi paši to nevēlas). Tas ir, izveidojot iedzīvotāju biedrību, ir iespējams arī turpmāk būt RNP vai cita apsaimniekošanas uzņēmuma klientam. Bet ir iespējams pārņemt mājas pārvaldīšanu arī savās rokās, ņemot vērā visu atbildību šādas rīcības gadījumā. Jo mājās vienmēr ir bijuši un būs parādnieki. Lielie namu apsaimniekošanas uzņēmumi var pārdalīt līdzekļus tā, lai arī gadījumā, ja mājai ir uzkrājies parāds, ir iespējams norēķināties ar ūdens un siltumenerģijas piegādātājiem. Ja māja nolemj ar visu tikt galā viena pati, lai ziemā nepaliktu bez apkures, nāksies izstrādāt dzelžainu disciplīnu, lai dzēstu iedzīvotāju uzkrātos parādus.
Programma ir eksperimentāla. Tāpēc tā neaptver visas Rīgas mājas, bet tikai daļu, bet pašu problemātiskāko. Uz līdzfinansējumu var pretendēt mājas, kurās ir vairāk kā desmit dzīvokļu un kuras ir būvētas ne vēlāk kā 1993. gadā. Tas nozīmē, ka vispirms Rīgas dome palīdzēs lielajām daudzdzīvokļu mājām, kuru ir visvairāk, bet pēc tam visām pārējām.
Otrdien, 23. maijā Rīgas dome pieņēma saistošos noteikumus, kuros noteikts, kādā kārtībā tiks piešķirts finansējums ēku energoefektivitātes pasākumiem un renovācijām. Taču noteikumi ir vispārēja rakstura. Mēneša laikā Rīgas enerģētikas aģentūra (saite) izstrādās un sagatavos detalizētāku kārtību, kurā būs norādīts, kādas mājas var pretendēt uz līdzfinansējumu un kādiem mērķiem, kas varēs iesniegt tāmes, tiks aprakstīti visi noteikumi, prasības un tehniskās detaļas.
Tieši Rīgas enerģētikas aģentūra pieņems pieteikumus no iedzīvotāju biedrībām par līdzfinansējuma saņemšanu un rīkos konkursus par pakalpojumu iepirkumiem remontdarbu veikšanai mājā.
Katrai mājai ir tiesības izvēlēties firmu, kas veiks remontdarbus. Dzīvokļu īpašnieki var meklēt tās patstāvīgi, bet var rēķināties ar apsaimniekošanas uzņēmuma palīdzību. Bet Rīgas domes līdzfinansēšanas programmas gadījumā (pēc likumdošanas prasībām) pakalpojuma sniedzējs tiks izvēlēts konkursa kārtībā. Remontu vai renovāciju sniegs tā firma, kuras piedāvājums būs izdevīgākais un prasībām atbilstošākais.
»“Informatīvas konsultācijas, kā arī atbildes uz interesējošajiem jautājumiem saistībā ar iespējām saņemt līdzfinansējumu pašvaldības programmas ietvaros varēs saņemt ikviens mūsu klients gan 7 teritoriālajos iecirkņos pie speciālistiem, gan 10 klientu apkalpošanas centros visā Rīgā. Turklāt māju vecākie vai māju pilnvarotie pārstāvji varēs pieteikties individuālām konsultācijām ar Uzņēmējdarbības veicināšanas nodaļas speciālistiem. Informāciju būs iespējams saņemt arī attālināti, nosūtot visus interesējošos jautājumus uz e-pasta adresi rnparvaldnieks@rnparvaldnieks.lv“, seminārā paziņoja RNP valdes priekšsēdētājs Ivo Lecis.
«
Tuvākajā laikā mēs pastāstīsim, kā soli pa solim izveidot dzīvokļu īpašnieku biedrību, atbildēsim uz populārākajiem iedzīvotāju jautājumiem, kas attiecas uz Rīgas domes līdzfinansējumu, kā arī publicēsim līdzfinansējuma saņemšanas kārtību. Tuvākajā laikā būs zināmi punkti, uz kuriem dzīvokļu īpašnieki varēs vērsties pēc palīdzības, izveidojot īpašnieku biedrību. Tāpēc sekojiet līdzi jaunumiem mūsu portālā!